مطالعات ارتباطات بین فرهنگی - بردیا مختاری

INTERCULTURAL COMMUNICATION STUDIES
مطالعات ارتباطات بین فرهنگی - بردیا مختاری

این وبلاگ جهت نشر مطالعات واحد درسی ارتباطات بین فرهنگی کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران- استاد سعیدرضا عاملی- ایجاد شده‌است.
-بردیا مختاری

هویت و حساسیت بین فرهنگی

شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴ ب.ظ

هویت مفهومی است که از قدیم، شاید از اولین باری که بشر تفکر را دریافت، موضوع تدقیق و تفسیر انسان ها بوده. تقریباً هیچ انسانی نیست که به هویت فکر نکرده باشد و آن را در زندگی روزمره ی خود در نیافته باشد. واژه ی هویت، از هو به معنای او و یت که پسوندی ضمیر ساز است اشتقاق یافته (1) که به معنای که بودن است. یعنی انسان کیست. بر این اساس، بهترین ترجمه برای بیان فارسی مفهوم هویت، همان کیستی می باشد که در کنار ماهیت یا چیستی، از موضوعات مورد علاقه فلاسفه هستند. البته از ترجمه تحت اللفظی کِبود هم برای واژه هویت استفاده کرده اند.


هویت اجتماعی اما، مفهومی جدید تر است که در علوم اجتماعی با واژه ی social identity  یاد می شود. از تعریف این مفهوم توسط هتری تاجفل و همکارش جان ترنر، نیم قرن نیز نگذشته است. هویت اجتماعی بیشتر به بررسی تمایلات و تحرکات بین گروهی می پردازد که از قضا با بحث ما در مطالعه ارتباطات بین فرهنگی بسیار مرتبط است.(2)

خلاصه ی تداوم یک هویت اجتماعی در نظریه ی تاجفل و ترنر، به این صورت بیان شده است:

Social identity theory states that social behavior will vary along a continuum between interpersonal behavior and intergroup behaviour. Completely interpersonal behaviour would be behaviour determined solely by the individual characteristics and interpersonal relationships that exists between only two people. Completely intergroup behaviour would be behaviour determined solely by the social category memberships that apply to more than two people.

ترجمه نگارنده: نظریه هویت اجتماعی بیان می دارد که در رفتار های اجتماعی، طیفی وجود دارد بین رفتار کاملاً فردی و رفتار کاملاً گروهی که رفتارها در جایی از این طیف قرار می گیرند. رفتار کاملاً شخصی، فقط توسط سلیقه و شخصیت دو نفر که با هم ارتباط برقرار می کنند شکل می گرد ولی رفتار کاملاً بین گروهی، رفتاری است که فقط با طبقه بندی های اجتماعی و عضویت در گروه های اجتماعی و برای بیش از دو نفر، مفهوم می یابد. (همان)

حال کار اصلی که در نیمه ی دوم این نوشتار باید انجام گیرد، یافتن پلی میان این هویت اجتماعی و بحث حساسیت بین فرهنگی است. شاید در نگاه اول رابطه ی بین این دو مفهوم، آَشکار و بدیهی به نظر برسد آفتاب آمد دلیل آفتاب- و به نظر بیاید هر قدر هویت ها، حالت جمعی داشته باشند، احتمال ایجاد حساسیت بین فرهنگی بیشتر است (زیرا این گونه هویت ها جامعه را گروه گروه می کنند و همین گروه ها هسته اولیه ایجاد فرهنگ های بشری هستند و وقتی فرهنگ ها در کنار هم شکل میگیرند، طبیعتاً برای دفاع از هنجار های درونی مهم خود، حساس می شوند و نسبت به برخی عوامل بیرونی فرهنگ های دیگر، واکنش تدافعی نشان می دهند) ولی فارغ از این استنتاج ساده، باید دید چه عاملی در تعریف حساسیت بین فرهنگی وجود دارد که با عوامل تشکیل دهنده ی هویت جمعی انسان ها یکسان است و رابطه ایجاد می کند.


Bhawuk and Brislin suggest that intercultural sensitivity is an individual’s reaction to people from other cultures, which can predetermine that individual’s ability to work successfully with those people. They state that “to be effective in other cultures, people must be interested in other cultures, be sensitive enough to notice cultural differences and also be willing to modify their behavior as an indication of respect for people of other cultures. A reasonable term that summarizes these qualities of people is intercultural sensitivity”. (3)

 

در تعریف باوک و بریسلین از حساسیت بین فرهنگی، شناسایی تفاوت ها و تلاش برای همگرایی فرهنگی به چشم می آید که یعنی، حساسی بین فرهنگی لزوماً پدیده ای به معنی دوری فرهنگ ها از هم و حساس بودن روی کار های دیگران و نوعی بد بینی بین فرهنگی نیست؛ بلکه نشان از شناساسی هویت خود و تفاوت با دیگران و ایجاد نوعی cultural awareness و تلاش برای هم زیستی مسالمت آمیز بین انسان ها دیده می شود.

 

منابع)

1

کشاف اصطلاحات الفنون

2

Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). "An integrative theory of intergroup conflict". In W. G. Austin & S. Worchel

(eds.). The social psychology of intergroup relations. Monterey, CA: Brooks/Cole. pp. 33–47

3

 

Bhawuk, D. P. S., & Brislin, R. (1992). The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436.

 

 


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۳/۰۴
  • ۴۵۰ نمایش
  • بردیا مختاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی